Nieuwe EFMI-studie: De verkoop van DEEN Supermarkten
EFMI 2021-02
Twee weken geleden (februari-21) maakte DEEN Supermarkten bekend dat het zijn 80 vestigingen aan Albert Heijn, Vomar Voordeelmarkt en DekaMarkt verkoopt. Daarmee komt er na bijna negentig jaar een einde aan het familiebedrijf.
Om met DEEN ook in de toekomst een concurrerende supermarktformule te blijven, zou er in de komende jaren fors moeten worden geïnvesteerd in e-commerce en geautomatiseerde DC’s. Vanwege de relatief beperkte schaalgrootte van het bedrijf en de vraagtekens bij het verdienmodel van online boodschappen doen, worden die investeringen door het familiebedrijf als te risicovol beschouwd. Terwijl DEEN financieel nog steeds kerngezond is en men mede als gevolg daarvan nog maximale afspraken kan maken voor het personeel, is de beslissing genomen om het familiebedrijf te verkopen aan drie retailers met Noord-Hollandse roots.
Een analyse van de verkoop van DEEN
In dit EFMI-managementrapport presenteren wij een analyse van de verkoop van DEEN Supermarkten en de gevolgen voor de branche (ervan uitgaand dat de beoogde verkoop van de 80 winkels wordt goedgekeurd door de ACM, vakbonden en ondernemingsraad). We zoomen in op de performance van DEEN in de afgelopen jaren, brengen het supermarktlandschap ná de beoogde verkoop en ombouw van de DEEN-winkels in kaart en kijken naar de formuleverschillen tussen DEEN en de drie kopers Albert Heijn, Vomar Voordeelmarkt en DekaMarkt.
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘De verkoop van DEEN Supermarkten’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport (zonder wachtwoord) downloaden in EFMI Online.
Download rapport Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Nog geen EFMI-bedrijfslid?
Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.
Foto: DEEN Supermarkten
Meer EFMI Studies:
EFMI-studie naar shoppers en online boodschappen doen
EFMI-studie naar het verdienmodel van supermarktondernemers
EFMI-studie naar internationale retailallianties
Nieuwe EFMI-studie: Prijs- en PromoScanner
Nieuwe EFMI-studie: De Strijd om het Supermarktschap 1998-2023
EFMI Update: De Relatie tussen Shoppers en A-merken
Nieuwe EFMI-studie: Streekassortiment als aanjager van omzet, winkeltevredenheid en klantenbinding
Nieuwe EFMI-studie: Van Kostprijs tot Supermarktprijs