Nieuwe EFMI-studie: We houden de prijzen laag

Een analyse van JUMBO’s nieuwe lage prijzen en de marktreacties daarop

“We houden de prijzen laag”. Met die boodschap presenteerde JUMBO Supermarkten op vrijdag 29 september 2017 in een paginagrote dagbladadvertentie de ‘nieuwe lage prijzen’ van ruim honderd dagelijkse producten. In de weken erna volgden nieuwe ronden met permanente prijsverlagingen.

JUMBO’s nieuwe lage prijzen roepen managementvragen op

Gelet op JUMBO’s autonome groei en rendementsontwikkeling is er op het eerste gezicht sprake van een opmerkelijke prijsstrategie die enkele belangrijke managementvragen oproept. De volgende vragen staan centraal in dit managementrapport:

  1. Waarom kiest JUMBO in een periode waarin de formule qua autonome groei en rendementen goed presteert voor een strategie van permanente prijsverlagingen?
  2. Hoe ziet JUMBO’s prijsontwikkeling er in week 39 t/m 44 van 2017 uit in termen van het aantal prijsverlagingen, de diepte van de prijsverlagingen en het type producten dat in prijs is verlaagd?
  3. Welke supermarktketens hebben in week 39 t/m 44 van 2017 gereageerd op JUMBO’s nieuwe lage prijzen en hoe zagen die marktreacties eruit?
  4. Is er een nieuwe prijzenoorlog op komst in het Nederlandse supermarktkanaal of hebben JUMBO’s nieuwe lage prijzen een andere impact op de markt?

Databronnen en onderzoeksmethoden van het EFMI en Superscanner

Om bovenstaande vragen te beantwoorden, hebben EFMI Business School en Superscanner een uitgebreide marktanalyse uitgevoerd in week 39 t/m 44 van 2017:

– Met behulp van real-time online prijs- en promotiedata uit de insights-databases van Superscanner zijn de ontwikkelingen bij JUMBO en de marktreacties daarop van onder andere ALBERT HEIJN, PLUS, HOOGVLIET, DEKAMARKT en VOMAR geanalyseerd.

– Met behulp van de shopperdata uit de EFMI Shopper Monitor is de ontwikkeling van het prijsimago van JUMBO in de periode 2010-2017 geanalyseerd. De EFMI Shopper Monitor is een continu online onderzoek onder Nederlandse primaire shoppers van 18 jaar en ouder (n=2.500 per jaar).

Rapport downloaden

EFMI-bedrijfsleden hebben het rapport ‘We houden de prijzen laag’ per e-mail ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport zonder wachtwoord downloaden in EFMI Online.

Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)

 

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.