Nieuwe EFMI-studie: De ‘klik’ tussen A-merk en Aldi

Een analyse van A-merken bij Aldi vanuit het perspectief van de NL-shopper

In veel Europese landen struikelen consumenten bij ALDI en LIDL bij wijze van spreken over de A-merken. In Nederland voert ALDI al circa vijf jaar enkele bekende A-merken. Sinds april 2016 is de opname van A-merken in het Nederlandse ALDI-assortiment echter in een stroomversnelling geraakt. Eind 2017 telt het ALDI-assortiment maar liefst 174 merkartikelen van in totaal 73 bekende A-merken. Een schril contrast met LIDL dat in Nederland vooralsnog slechts een handjevol A-merken voert. ALDI is met zijn Nederlandse A-merkenassortiment de Duitse en Belgische ALDI-Nord collega’s inmiddels voorbij gestreefd. Maar hoe succesvol is die strategie?

In dit managementrapport presenteren we een studie, waarin we vanuit shopperperspectief in kaart brengen of er in Nederland een ‘klik’ is tussen A-merk en ALDI.

Centrale vragen in de studie

Uit de inventarisatie van het A-merkenassortiment bij discounters kunnen we opmaken dat A-merken bij ALDI in Nederland anno 2017 gemeengoed zijn. Maar is er vanuit
shopperperspectief ook echt een klik tussen het A-merk en ALDI? De volgende vragen staan centraal in dit managementrapport:

  1. Hoe ziet de Nederlandse ALDI-shopper er uit?
  2. Welke houding hebben Nederlandse shoppers tegenover A-merken bij ALDI?
  3. In hoeverre zijn Nederlandse shoppers zich bewust van het ALDI-assortiment met A-merken?
  4. Kopen Nederlandse shoppers hun A-merken bij ALDI en hoe ziet hun aankoopintentie eruit bij verdere uitbreiding van het A-merkenassortiment van de discounter?

 

Databronnen en onderzoeksmethode

Om bovenstaande vragen te beantwoorden, heeft EFMI Business School in juni 2017 een uitgebreide shopperstudie uitgevoerd. Ruim 800 Nederlandse shoppers hebben hun medewerking verleend aan een online enquete over A-merken bij discounters. Om het achterliggende thema van het onderzoek te maskeren, bevatte de vragenlijst tevens een groot aantal algemene vragen over boodschappen doen.

Rapport downloaden

EFMI-bedrijfsleden hebben het rapport ‘De klik tussen A-merk en ALDI’ per e-mail ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport zonder wachtwoord downloaden in EFMI Online.

Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)

 

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.