Executive MBA voor Food & Retail professionals
Uniek MBA-programma voor food & retail professionals
Om in de dynamische foodsector voorop te blijven lopen is het belangrijk om vanuit een heldere visie te opereren: waar gaat de markt naartoe en wat betekent dat voor de koers van ons bedrijf? Hoe gaan we waarde creëren en hoe zorgen we dat dit operationeel gezien efficiënt en effectief gebeurt? Dat zijn de kernvragen waar het programma van de Executive MBA van de University of Groningen Business School (UGBS) en EFMI Business School (EFMI) op is gebaseerd.
In deze unieke Executive MBA krijg je een programma voorgeschoteld waarbij theorie en praktijk met elkaar worden afgewisseld. Dit doen we met een gevarieerd programma, waarbij topdocenten uit de wetenschap en praktijk elkaar aanvullen. Op deze manier gaat de theorie leven en kun je deze ook toepassen op actuele vraagstukken in de praktijk. We maken daarbij gebruik van veel verschillende werkvormen, zodat ieder onderwerp op de juiste manier behandeld kan worden. Lezingen, workshops, praktijkcases en een internationale studiereis zorgen ervoor dat de overgedragen kennis ook écht beklijft.
✅ Focus op food & retail
De Executive MBA is een doorontwikkeling van de Master of Food Management en richt zich op een combinatie van food & retail. Door deelnemers van retailers, foodservice, food fabrikanten en andere toeleveranciers in één groep samen te brengen ontstaat er meer interactie en is het eenvoudiger om kennis vanuit hetzelfde begrippenkader met elkaar te bespreken. Door de sectorfocus kan de stof bovendien goed worden toegepast op cases die voor vrijwel alle deelnemers relevant zijn. Een extra voordeel is dat de deelnemers een sterk netwerk gaan vormen, waar zij ook na hun studie nog op kunnen terugvallen.
✅ Kleinschalige opleiding met persoonlijke aandacht
De Executive MBA is met een maximum capaciteit van 30 deelnemers een kleinschalige MBA-opleiding te nomen. Deze groepsgrootte is bewust gekozen om interactie en discussies te bevorderen en persoonlijke aandacht te kunnen garanderen.
✅ Inspirerende en leerzame studiereizen
Naast het reguliere lesprogramma gaat de Executive MBA Food & Retail groep jaarlijks op studiereis. Hiermee krijgen deelnemers extra inzichten in de food & retail ontwikkelingen in het buitenland. Het zorgt voor een breed perspectief, niet gelimiteerd aan landsgrenzen.
✅ Goed te combineren met een uitdagende functie
De Executive MBA is opgezet als een part-time programma dat goed te volgen is naast een veeleisende baan. De opzet van één collegedag per 3 weken blijkt goed te doen.
✅ Inspirerende opleidingslocatie centraal in het land
De Executive MBA start met een tweedaagse bijeenkomst bij de ‘alma mater’ van de opleiding: de Rijksuniversiteit Groningen. Vanwege de bereikbaarheid zal het grootste deel van de opleiding echter plaatsvinden op de locatie van EFMI Business School: Kasteel Groeneveld in Baarn. Deze unieke locatie biedt uitstekende faciliteiten voor opleidingen waarin de interactie met docenten en medecursisten centraal staat.
✅ Gerenommeerde universiteit
De Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen (waarbinnen de University of Groningen Business School valt) behoort tot de 1% business schools wereldwijd met zowel een AACSB als EQUIS accreditatie. De Executive MBA Food & Retail is door de NVAO als officiële MSc-opleiding geaccrediteerd.
Voor geïnteresseerden organiseren we op woensdag 16 oktober 2024 (van 16.00 – 17.00 uur) een online informatiesessie.
De Executive MBA voor food professionals bestaat uit 12 modules verdeeld over drie jaargangen. Het grote voordeel van deze opzet is dat deelnemers deze MBA – die tevens een MSc-opleiding is – kunnen volgen naast hun reguliere baan.
Ieder jaar bestaat uit vier losse modules: drie kennismodules en één integratiemodule. De kennismodules worden afgerond door middel van een essay, een casestudie of een andere toetsingsvorm. In de jaarlijkse integratiemodule staat de toepassing van de stof op een praktijkvraagstuk – bij voorkeur een bedrijfscasus – centraal.
Studiejaar 25/26: Mastering Value Creation
• Module Positioning & Branding (4 dagen)
• Module Omni-channel Retailing & Digital Marketing (4 dagen)
• Module Buying & Merchandising (4 dagen)
• Module Executive MBA Integration project (4 dagen)
Studiejaar 26/27: Mastering Operational Excellence
• Module Value Chain Management (4 dagen)
• Module Leadership & Organization (4 dagen)
• Module Finance and Business Valuation (4 dagen)
• Module Executive MBA Integration Project (3 dagen)
Studiejaar 27/28: Mastering Business Strategy
• Module Strategic Management & Business Models (4 dagen)
• Module Entrepreneurship & Business Ethics (4 dagen)
• Module Business in Transition (4 dagen)
• Module Executive MBA Integration Project (4 dagen)
Voorafgaand aan de opleiding doorlopen de deelnemers een Pre-EMBA voortraject (juni 2025).
Het gehele programma staat onder leiding van Prof. dr. Laurens Sloot, hoogleraar bij de RUG en founder van EFMI Business School. Hij wordt gezien als iemand met zeer veel kennis van zowel food als retail en een verbinder tussen theorie en praktijk.
Voormalig Unilever-topman Drs. Harry Brouwer is senior kerndocent bij de Executive MBA. Harry heeft een schat aan management- en leiderschapservaring in de foodsector. Hij is een echte ‘people manager’ en weet teams als geen ander te inspireren. Met zijn 38 jaar ervaring bij o.a. Unilever weet hij hoe je betekenisvolle A-merken bouwt. We zijn er trots op dat hij zijn kennis en ervaring met de deelnemers aan onze Executive MBA wil delen.
Ook de gastdocenten zijn stuk voor stuk topdocenten die hun sporen ruimschoots hebben verdiend in het werkveld waarin zij actief zijn. Zij nemen je mee en begeleiden je in jouw ontwikkelingsproces. Na afronding van de Executive MBA ben je in staat om een gedegen visie te formuleren en kun je deze visie ook laten landen in de organisatie.
Senior professionals met minimaal 5 jaar werkervaring en een afgeronde HBO- of universitaire vooropleiding.
Voorbeeldfuncties:
▪ Directie- en MT-leden
▪ Senior managementfuncties, o.a. op het gebied van: marketing, sales, inkoop, finance, HRM en operations
De Executive MBA omvat 4 modules (van ieder doorgaans 4 lesdagen), voor de duur van 3 jaar.
Afronding van de opleiding
Als je alle 12 modules met goed gevolg hebt afgerond ontvang je het MSc-diploma “Executive MBA Food & Retail”. Een waardevol universitair diploma dat een extra steun kan zijn in de vervolgstappen die je in je carrière wilt maken.
Wil je meer weten over de Executive MBA? Vraag dan vrijblijvend de brochure aan via onderstaand contactformulier of neem rechtstreeks contact op met Nikki Numan via (035) 303 7777 of numan@efmi.nl.
"Het programma biedt constant nieuwe inzichten die relevant zijn voor nu, maar ook verdieping en stof tot nadenken geven voor de toekomst. De inspirerende docenten en interactie met medestudenten geven een brede kijk op de branche en maken de opleiding een unieke leeromgeving en zeer waardevolle ervaring."
Stijn van der Burght - Manager Inkoopcluster Food (Superunie)
“In deze opleiding komen theorie en praktijk op een prachtige manier samen. Niet alleen tussen handel en industrie, maar ook tussen kennisinstituut en student.”
Chantal de Rijk-Bex - Directeur Commercie en Marketing (Jan Linders Supermarkten)
“De opleiding geeft mij als ondernemer een bredere op de uiteenlopende zaken in de FMCG. De deelnemers zijn werkzaam in de diverse schakels van de keten, wat erg inspirerend is. De (gast)docenten dagen tot interactie en zetten je aan tot nadenken. Het biedt met een proactieve, leerzame omgeving, die ik iedereen kan aanraden!”
Maarten van den Berg - Managing Director (Bergfood)
“De opleiding helpt mij om mijzelf nog verder te ontwikkelen als leidinggevende binnen mijn huidige functie. Tevens is de aangereikte stof een bron van inspiratie die ik kan gebruiken om ook mijn medewerkers te laten groeien in het werk dat zij doen."
Chantal York - International Sales Manager (Concorp)
“Na jaren Jumbo-ervaring geeft de opleiding mij een kijkje in de keuken van andere bedrijven. Samen met de theorie leverde dat mooie inzichten op die direct toepasbaar waren in de praktijk.”
Rian Bouwmans - Manager Store Design & Brand Strategy (Jumbo Supermarkten)
"De opleiding geeft mij ontzettend veel nieuwe inzichten. Niet alleen vanuit de theorie, maar zeker ook door de samenwerking met medestudenten die vanuit hun eigen speelveld ervaringen en kennis meenemen.”
Korneel van der Plas - Sr. Category Development Manager (Heineken)
“De opleiding is een prachtige combinatie van colleges van mensen uit de wetenschap, retail en industrie, goede discussies in de groep, relevante groepsopdrachten en docenten die kennis van zaken hebben. Een aanrader! ”
Eric Eisenga - Business Unit Manager (Heiploeg International)
“De opleiding biedt de combinatie van theorie en actuele onderwerpen die direct in praktijk gebracht kunnen worden. De afwisseling van boeiende sprekers en interessante groepscases maken het steeds weer een feest om naar een collegedag te gaan. Absoluut een aanrader!
Daan Peters - Directeur Field Sales (Sligro Food Group)
Prof. dr. Laurens Sloot
(programmadirecteur Executive MBA voor Food & Retail)
“Verandering is de enige constante”
(Heraclitus, Griekse filosoof)
Ook in de food sector ervaren we dat de klant steeds meer aan het stuur komt zitten. De economische, maatschappelijke en technologische ontwikkelingen gaan snel en beïnvloeden de interactie tussen vraag en aanbod. Klantgedrag verandert en de route om met klanten in contact te blijven verandert ook snel. De digitalisering zorgt daarnaast voor een grote mate van transparantie en klanten zijn in toenemende mate kritisch op zowel de prijs als de kwaliteit van producten en diensten.
Dit alles heeft gevolgen voor de manier waarop een bedrijf gerund moet worden. Wat zijn de winnende business modellen van morgen? En hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie de aansluiting niet verliest? Vooruitkijken is noodzakelijk om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Vanuit die optiek biedt de University of Groningen Business School in samenwerking met EFMI Business School een Executive MBA aan voor senior professionals in de foodsector.
In dit programma worden de nieuwste inzichten vanuit de wetenschap en praktijk gedeeld met managers en ondernemers die veranderingen vooral als kans zien om de klant beter te bedienen. Voor mensen dus die vandaag en morgen het verschil willen maken. Hoor jij daar ook bij?