Food for thought

EFMI Business School publiceert op deze website met regelmaat podcasts, columns, academic food updates, blogs en onderzoeksartikelen, waarin thema’s worden besproken die relevant zijn voor u als food professional.

Hieronder kunt u deze ‘food for thought’ teruglezen en beluisteren. U kunt ook gebruik maken van de zoekfunctie op deze website om specifiek op een bepaald thema te zoeken.

Eigenwijs, vervolg

In deze column onderstreept Koen Hazewinkel het belang van 'eigenwijsheid' voor succesvol ondernemen in ons overvolle retailland.

Nieuwe EFMI-studie: Retailmedia – investering in je merk of nieuwe salestaks?

Deze EFMI-studie geeft meer inzicht in de huidige stand van zaken en de toekomstige ontwikkeling van retailmedia in het Nederlandse supermarktkanaal

EFMI Breinbrekers – Afl. 1 – Tim Brouwer (Visscher Seafood)

In de eerste editie van de nieuwe podcastserie EFMI Breinbrekers praat retailjournalist Peter Garstenveld met Tim Brouwer, CEO van Visscher Seafood. Hij nam op zijn 26e het familiebedrijf over en bouwde het in tien jaar uit tot een internationale zalmverwerker met €500 miljoen omzet.

Eigenwijs…

Geel en rood in de winkels van Jumbo. Koen Hazewinkel heeft er zijn bedenkingen bij.

Nieuwe EFMI-studie: Gierend rijk over rug consument?

In deze EFMI-studie is geanalyseerd wat er feitelijk waar is van de bewering dat Nederlandse supermarkten veel hogere prijzen rekenen dan hun collega's in België en Duitsland en daardoor veel geld verdienen over de rug van de Nederlandse consument

Het prijsframe van Omtzigt en Dijk klopt niet

In hoeverre klopt het geschetste beeld van Nederland als extreem duur supermarktland?

Welke advertentiemethode is het meest effectief bij prijspromoties?

Onderzocht is hoe verschillende advertentievormen de verkoopvolumes bij prijspromoties beïnvloeden

Hoe maak je bijna verlopen producten toch aantrekkelijk voor shoppers?

Waarom vermijden consumenten bijna verlopen producten en hoe kunnen supermarkten deze weerstand verminderen?

Jumbo: quo vadis?

Jumbo-ceo Ton van Veen kondigde recent zijn vertrek aan. Wat staat een nieuwe 'zwaaibaas' bij Jumbo te wachten?

Hoeveel aandacht besteden consumenten in de supermarkt aan prijsinformatie?

In hoeverre besteden consumenten in de supermarkt aandacht aan prijsinformatie en hoe varieert dit per shopper en categorie?

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.