EFMI-studie: Het huwelijk tussen Ahold en Delhaize

De impact van de fusie door de ogen van de foodbranche

Door de fusie tussen AHOLD en DELHAIZE is een nieuwe internationale retailreus met een netto-omzet van ruim 60 miljard euro en circa 6.500 winkels ontstaan. De logica achter de AHOLD DELHAIZE fusie is duidelijk. De concerns staan samen sterker tegenover leveranciers, ze kunnen leren van elkaars online-avonturen en vertonen nauwelijks overlap qua geografische marktgebieden. Maar hoe kijkt de (rest van de) branche naar de succeskansen van de fusie, zijn de beoogde kostenbesparingen haalbaar en wat zijn de gevolgen voor de markt en de verschillende marktpartijen? Deze en andere vragen worden in deze nieuwe studie van EFMI Business School uitgebreid behandeld.

EFMI Food Executive Monitor

In deze EFMI-studie brengen we aan de hand van de EFMI Food Executive Monitor, waarin 112 in Nederland werkzame food executives hun visie hebben gegeven, in kaart hoe de branche tegen de AHOLD DELHAIZE fusie aankijkt. De onderzoeksuitkomsten zijn aangevuld met additionele EFMI-analyses en inzichten uit andere bronnen.

Centrale onderwerpen

De volgende vragen staan in dit EFMI-managementrapport centraal:

De succeskans van de AHOLD DELHAIZE fusie en de mogelijke hobbels waarmee beide concerns de komende periode worden geconfronteerd
De mogelijke vervolgstappen van AHOLD DELHAIZE in het consolidatieproces
De te verwachten kostenbesparingen en schaalvoordelen die als gevolg van de fusie tussen AHOLD en DELHAIZE ontstaan
De impact van de fusie op de concurrentiepositie en het formulebeleid van AHOLD DELHAIZE in de Benelux
De gevolgen van de AHOLD DELHAIZE fusie voor de markt en de verschillende marktpartijen

Rapport downloaden

EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘Het huwelijk tussen Ahold en Delhaize’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport zonder wachtwoord downloaden in EFMI Online.

Download rapport Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)

Nog geen EFMI Bedrijfslid?

Is uw bedrijf nog geen EFMI Bedrijfslid (zie ledenlijst)? Dan kunt u via onderstaande link wel een beknopte samenvatting downloaden.

Download beknopte samenvatting

 

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.