EFMI-studie naar A-merken in een ‘perfect storm’

EFMI 2024-04

In de afgelopen jaren verliezen A-merken structureel marktaandeel aan de huismerken van supermarktorganisaties. Die dalende trend wordt veroorzaakt door een samenspel van verschillende, zich simultaan voordoende ontwikkelingen. Het lijkt erop dat het A-merk zich in een ‘perfect storm’ bevindt.

Centrale onderzoeksvragen

In deze nieuwe EFMI-studie zoomen we in op de vraag in hoeverre de marktpositie van A-merken onder druk staat en welke strategische koers merken kunnen varen om aan die druk te ontsnappen.

We geven concreet inzicht in de volgende onderzoeksvragen:

  • Hoe ontwikkelt de marktpositie van A-merken zich? Welke ‘drivers’ beïnvloeden die positie? En kunnen we spreken van een ‘perfect storm’?
  • Worden alle merken in gelijke mate geconfronteerd met de geschetste ontwikkelingen? Of kunnen we verschillende A-merktypen onderscheiden die meer en minder getroffen zijn?
  • Welke strategische opties hebben de verschillende A-merktypen om te ontsnappen aan de erosie van hun marktpositie?

EFMI-studie downloaden

EFMI-bedrijfsleden kunnen de EFMI Studie ‘Navigeren door een perfect storm’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij de EFMI Update (zonder wachtwoord) downloaden in EFMI Online.

Download EFMI Studie  (Pdf, 3,8 MB)

Inloggen EFMI Online  (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)

Bent u werkzaam voor een bedrijf dat EFMI Bedrijfslid is, maar heeft u nog geen login voor EFMI Online (of weet u deze niet meer)? Dan kunt u deze aanvragen met behulp van uw zakelijke e-mailadres.

Nieuwe login aanvragen

Nog geen EFMI-bedrijfslid?

Het EFMI-bedrijfslidmaatschap staat open voor retailers, fabrikanten en dienstverlenende organisaties in de levensmiddelensector. Per bedrijf ontvangen 3 tot 5 medewerkers alle managementrapporten, uitnodigingen voor evenementen, nieuwsbrieven en andere relevante informatie.

Foto: 123RF

Meer EFMI Studies:

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.