EFMI Food Retail Outlook op 14, 15, 18 en 19 september 2023
(4 edities)

Munitie voor uw visievorming, jaarplannen en jaargesprekken

Wilt u het Nederlandse supermarktlandschap scherp op het netvlies hebben? Bent u op zoek naar fact-based input voor uw jaarplannen? En wilt u optimaal voorbereid aan de start verschijnen van de jaargesprekken met uw handelspartners? Neem dan deel aan de EFMI Food Retail Outlook op 14, 15, 18 of 19 september 2023 (10.00-16.30 uur). Wij verwelkomen u graag in de interactieve setting van onze thuisbasis: de Oranjerie van Kasteel Groeneveld in Baarn.

Thema’s

Tijdens de 11e editie van de EFMI Food Retail Outlook verzorgen wij weer een (veelomvattend) ‘rondje langs de velden’. We gaan daarbij onder andere uitgebreid in op de volgende thema’s:

> De Nederlandse inflatie steeg in oktober 2022 naar recordhoogte. Hoe staat het shoppersentiment er halverwege 2023 voor? Doen shoppers bij hun uitgaven aan eten en drinken nog steeds aan downtrading? En wat betekent dat voor hun keuzegedrag in het supermarktkanaal?

> Hoe ontwikkelt zich de strijd om het maagaandeel tussen de foodkanalen? Heeft foodservice zich volledig hersteld van de covid-pandemie? Weten de versspeciaalzaken hun omzetplussen uit de periode 2020-2021 vast te houden? Zijn sterk groeiende online supermarktomzetten niet langer een vanzelfsprekendheid? En geldt dat ook voor PICNIC, GETIR en FLINK?

> Hoe ontwikkelen de kostprijzen van leveranciers zich? Welke invloed heeft dat op de inkoopprijzen en de inflatie in het supermarktkanaal? Hoe ontwikkelen de prijsniveaus van AH, JUMBO, PLUS en de andere formules zich? En wat zijn de trends als we kijken naar de promotieintensiteit en -diepte bij de verschillende formules?

> Hoe ontwikkelen de omzetten en winstmarges zich in 2022-2023? Hoe presteren AH, JUMBO, LIDL, PLUS, ALDI en de andere supermarktorganisaties? Heeft ALDI na zijn marktaandeelgroei in 2022 de weg omhoog teruggevonden? Hoe staat de JUMBO-formule er anno 2023 écht voor? En is de COOP-ombouw van PLUS een ‘easy ride’?

> Het private label heeft qua omzetaandeel momenteel de wind in de zeilen. Is er sprake van een tijdelijk verschijnsel door downtrading of moeten A-merkfabrikanten zich écht zorgen maken? Hebben hun A-merken volgens shoppers nog steeds de x-factor?

> Welke strategische thema’s gaan het concurrentiespel in de foodsector op weg naar 2030 bepalen? En welke vraagstukken en uitdagingen levert dat op voor food retailers?

Sprekers

De volgende inspirerende sprekers delen tijdens de EFMI Food Retail Outlook hun visies, ervaringen en business cases:
> Marcel van Aalst (Directeur Onderzoek | EFMI Business School)
> Erjen van Nierop (Senior Onderzoeker | EFMI Business School)
> Koen Hazewinkel (Programmadirecteur | EFMI Business School)
> Laurens Sloot (Founder en Algemeen Directeur | EFMI Business School)

Munitie

Aan het einde van de dag heeft u munitie voor uw visievorming, uw jaarplannen en uw gesprekken met handelspartners.
Kortom, deelname aan de EFMI Food Retail Outlook is een uitstekende ‘investering’ in uzelf en uw organisatie.

Hand-outs presentaties

Zoals vaste bezoekers van voorgaande edities van ons gewend zijn, presenteren wij ook tijdens de EFMI Food Retail Outlook 2024 weer een groot aantal analyses. Daags na de Outlook ontvangt u per e-mail een uitgebreid naslagwerk (pdf), met daarin de hand-outs van de presentaties.

Download programma Direct inschrijven

De EFMI Food Retail Outlook van september 2023 heeft reeds plaatsgevonden. Inschrijven is daarom niet meer mogelijk.
 

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.