EFMI en Prime ontwikkelen Category Management Platform 3.0

EFMI Business School en PRIME Retail & Trade Solutions gaan intensief samenwerken op het gebied van data-driven category management en trade marketing. Beide organisaties zijn ervan overtuigd dat assortimenten, prijzen, promoties en schapindelingen nog veel verder kunnen worden geoptimaliseerd door het gebruik van data.

PRIME Data Analytics en Merchandising Management Platform

Veel retailers en fabrikanten worstelen met de vraag welke data zij precies nodig hebben en hoe zij al hun datastromen overzichtelijk en analyseerbaar kunnen maken zodat de juiste beslissingen sneller kunnen worden genomen. Daarnaast vraagt deze nieuwe, data-driven manier van werken om significante investeringen en specifieke kennis.

Het PRIME Data Analytics Platform biedt hierin uitkomst en stelt formule-, category- en (trade) marketingmanagers in staat om data-driven insights te genereren als basis voor hun beslissingen. Door het gebruik van slimme algoritmen en managerial dashboards kunnen gebruikers in een gebruiksvriendelijke softwareomgeving geavanceerde (real-time) analyses maken. Zonder dat zij daarvoor programmeer- en statistische vaardigheden nodig hebben. Het PRIME Data Analytics Platform wordt al door diverse retailers en fabrikanten gebruikt en zal in de komende periode verder worden uitgerold.

Naast het PRIME Analytics Platform ontwikkelt PRIME momenteel ook een ‘next level’ merchandising management platform, dat retailers in staat stelt om de belangrijkste ‘value drivers’, namelijk hun winkel en schap, beter te verwaarden: het PRIME Merchandising Management Platform.

Bij de (door)ontwikkeling van beide platforms gaan PRIME en EFMI Business School intensief samenwerken.

Partnership tussen EFMI Business School en PRIME Retail & Trade Solutions

PRIME Retail & Trade Solutions is in 2015 opgericht en telt 23 medewerkers. Het bedrijf wordt geleid door co-founders Samir Selimi (ex-Capgemini en kerndocent EFMI) en Jolien de Jong (ex-Ahold). Zij kijken uit naar de samenwerking met EFMI Business School: “EFMI heeft veel kennis over de retailmix, weet precies naar welke inzichten retailers en fabrikanten op zoek zijn en welke analysetechnieken er nodig zijn om de juiste inzichten uit data te halen. Door onze krachten te bundelen met de expertise en het netwerk van EFMI zijn we in staat om het category management platform van (over)-morgen voor de branche te ontwikkelen”.

Ook EFMI-directeuren Laurens Sloot en Marcel van Aalst zien de samenwerking als een mooie kans: “Wij streven ernaar om als academisch kennisinstituut voorop te blijven lopen bij relevante ontwikkelingen in de foodsector. De samenwerking met PRIME biedt ons daartoe een uitgelezen mogelijkheid. Onze branche staat namelijk aan de vooravond van een ‘data-explosie’. Die data leveren allerlei nieuwe inzichten op die commercieel, logistiek en wetenschappelijk interessant zijn. Wij zijn onder de indruk hoe PRIME complexe datastromen via zijn platforms toegankelijk en analyseerbaar maakt voor gebruikers. De samenwerking met PRIME sluit naadloos aan bij onze partnership met Superscanner, dat real-time markt-data over prijzen, promoties, assortimenten en productsamenstellingen van ruim 100 retailers in Europa verzamelt, structureert en presenteert”.

Download complete nieuwsbericht

 

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.