EFMI-studie: 100 jaar supermarkt
Een studie naar het geheim achter een succesvol business model
Het concept van de zelfbedieningssupermarkt vierde in 2016 zijn 100-jarig bestaan. Ter ere van dat jubileum onderzoeken we in dit managementrapport welke factoren het succes van het business model van de supermarkt verklaren. In samenwerking met financieel retailspecialist Marshoek hebben we een unieke dataset samengesteld, waarin de financiële performance van ruim honderd supermarktvestigingen in de periode 2013-2015 gekoppeld is aan kenmerken van de formule, de winkel, het verzorgingsgebied en de ondernemer.
Vloerproductiviteit en nettoresultaat staan centraal
In het onderzoek staat de supermarktperformance in termen van vloerproductiviteit (omzet per m2) en nettoresultaat (% omzet) centraal. We analyseren de invloed op die performance van vier hoofdfactoren: (1) de formule, (2) de winkel, (3) het verzorgingsgebied en (4) de ondernemer.
O.a. de volgende vragen staan in dit EFMI-managementrapport centraal:
> | Hoe ziet de historie van de supermarkt eruit? |
> | Welke factoren verklaren het succes van een supermarkt? |
> | Wat is de invloed van de winkel? |
> | Wat is de invloed van het verzorgingsgebied? |
> | Wat is de invloed van de formule? |
> | Wat is de invloed van de ondernemer en zijn leiderschapsstijl? |
Rapport downloaden
EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘100 jaar supermarkt’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport zonder wachtwoord downloaden in EFMI Online.
Download rapport Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)
Nog geen EFMI Bedrijfslid?
Is uw bedrijf nog geen EFMI Bedrijfslid (zie ledenlijst)? Dan kunt u via onderstaande link wel een beknopte samenvatting downloaden.
Download beknopte samenvatting