EFMI-studie: De strijd tussen huismerk en A-merk

Een managerial update op basis van nieuwe academische inzichten

Huismerken spelen met een omzetaandeel van afgerond 27% (Aldi en Lidl niet meegerekend) en 40% (als we Aldi en Lidl wel meerekenen) een prominente rol in het Nederlandse supermarktlandschap. Hoewel het erop lijkt dat het omzetaandeel in de afgelopen jaren is gestabiliseerd, geven de huismerkontwikkelingen in enkele West-Europese landen en een EFMI-studie naar de meerwaarde van A-merken (2014) aan dat het huismerk ook in Nederland nog groeipotentie heeft. De concurrentie tussen A-merken en huismerken blijft dus onverminderd actueel.

Behoefte aan relevante inzichten

Het is voor zowel retailers als fabrikanten dan ook van belang om de gevolgen van hun strategische keuzes op het gebied van bijvoorbeeld product, prijs en onderlinge samenwerking te overzien. Om hen daarin van relevante inzichten te voorzien worden in dit EFMI-rapport de uitkomsten gepresenteerd van een aantal interessante, recent gepubliceerde academische studies naar de drivers van huismerkverkopen en de verhouding tussen huismerken en A-merken.

De volgende vragen staan in dit EFMI-managementrapport centraal:

Wat is de relatie tussen huismerkverkopen en shopperkenmerken?
Wat is de relatie tussen huismerkverkopen en kenmerken van retailers en producenten?
Kan A-merkinnovatie de groei van huismerken remmen?
Van welke factoren hangt de keuze van retailers voor introductie van een premium huismerk af?
Op welke wijze beïnvloeden economy (of budget) en premium huismerken de shopperkeuze voor A-merken?
Waarom zijn shoppers bereid om een meerprijs voor A-merken te betalen?
Hoe beïnvloedt het type huismerkleverancier de op huismerken behaalde retailmarge?

 

Rapport downloaden

EFMI-bedrijfsleden kunnen het rapport ‘De strijd tussen huismerk en a-merk’ downloaden en vervolgens openen met het wachtwoord dat zij per e-mail hebben ontvangen. Daarnaast kunnen zij het rapport zonder wachtwoord downloaden in EFMI Online.

Download rapport Inloggen EFMI Online (exclusief voor EFMI-bedrijfsleden)

Nog geen EFMI Bedrijfslid?

Is uw bedrijf nog geen EFMI Bedrijfslid (zie ledenlijst)? Dan kunt u via onderstaande link wel een beknopte samenvatting downloaden.

Download beknopte samenvatting

 

EFMI Business School is in 1997 opgericht aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Geleidelijk is het EFMI uitgegroeid tot toonaangevend academisch kennisinstituut in de Nederlandse levensmiddelensector. Het EFMI biedt diverse opleidingen aan voor senior managers uit de food sector, waaronder de Executive MBA die in samenwerking met de Business School van de Rijksuniversiteit Groningen wordt aangeboden. EFMI Business School houdt kantoor in de Oranjerie van Kasteel Groeneveld te Baarn. Ook de EFMI-opleidingen vinden plaats op deze mooie, centraal gelegen locatie met een rijke historie.